bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Våga vila

26 januari 2013

Våga vila

Många har sina löften som skall hållas och mycket blir det till att man träna för mycket så man går i väggen, eller får skador pga. av för lite vila eller kör slut på kroppen.

För du sliter ju på musklerna när man tränar egentligen och därför är det viktigt att musklerna får vila, återhämta sig efter all träning och bygga upp sig.

Man kan behöva en vilodag eftersom man har inte motivationen att träna och behöver en paus eller så har man en orsak för att vila. Men inte skall vilodagen var ett måste heller, precis som träning men ibland är vi så hetsiga mot våra ideal, media målar upp.

Jag har också tänkt ibland men varför orkar inte jag när hon/han orkar så mycket? Men få bort tvånget och att jämför sig med andra. Att lyssna på på sin kropp, vad den säger mot vad andras kroppar säger eller gör. Det finns som de lever en extrem livstil men de behöver inte var din eller min livstil.

En vilodag kan vara bra sak för att få perspektiv på vardagen men också ta itu med något annat än bara träning. Också att njuta av sällskap med dig själv eller med andra. :)

Min vilodagar i veckan skall vara helst 2 dagar, ibland blir det bara 1 och det känns att blir för lite men någon gång är det helt okej. Det handlar om harmoni och vad man känner själv att nu behöver jag paus och andningsrum. Njut av allt, från mat till sällskap eller bara vara för mig själv en stund.

Då betyder inte heller en vilodag sitter man hela dagarna utan man kan ta itu med lite stretchning, lugn promenad eller det som känns bra för dig! Jag brukar baka och planera eller bara va, hälsa på någon eller har gäster m.m.

Så Våga Vilodag!
/A

2 kommentarer: