bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Huden

17 januari 2013

Huden

Som sagt har berätta för om min acne, jag fick den tidig redan i lågstadie och resulterat i att nu har stora porer. Jag kan säga att jag har testat mycket, från dyra salicylsyra behandlingar på en kosmetelog klinik, antibiotika, produkter av alla möjliga sorter, holistiska vägar. Ja nästan allt!

Prova på en månads detox för kroppen, köpt en flaska från hälsokost. Hjälpte knappt något. Men då tror jag lite på detox i allafall men naturlig väg att man gör det med rena grönsaker för att vi samlar på kemikaler, slag ämnen och gifter. Även om jag tycker att jag träna mycket och svettas så lämnas något i kroppen ändå.

Infraröd bastu var något som gjorde min hud bra. Det finns många aspekter som ha hjälpt med här är faktiskt en bra sak för min hud. Infraröd bastu är ju inte så speciellt varmt i, passligt för mig som inte gillar bastuns ångor och det är ljust i den. Ljuset i bastun så ger ju ljusenergi som omvandlas i våran kropp till värmeenergi som i sin tur aktiverar svett produktionen tar bort kemikalier, slag och gifter. Man duschar först före man går i bastun och sen igen som en vanlig bastu. Den ökar blodcirkulationen också i kroppen.

Infraröda bastun har inte UV strålar som man skulle tro utan FIR (far infrared) som ger just ljusenergi som kommer mot våran hud att vi får varmt, alltså omvandlas till värmeenergi. Tänk kall februari dag och solen skiner mot ansikte känner du ju värmen som kommer mot det är FIR men också UV strålar, så infraröd har ju bara FIR då.

Positiva saker som händer när man är i infraröd bastun:

- Immunförsvaret stärks
- Hjärt- och kärlverksamheten förbättras
- bränner kalorier och fett
- Bättre hud (märker av!)
- slappnas av
- detox
- kroniska sjukdomar t.ex. ischas kan lindras

Så träffar ni på en sån bastu så testa!

Andra produkter jag har för både inre och yttre är Zink som jag har brist på i kroppen. När man har brist på zink så kan det bara kroppen saknar den helt eller så kan det vara från preventivmedel som p-piller som ett exempel men också hormoner spelar, depression, dålig aptit, acne, dålig sårläkning m.m.

B-vitaminer, nu just äter jag B6 för hormoner att det är bra för acne. Oftast finns B6 i maten också. Men före man börjar äta vitaminer eller dylikt så kan man alltid råd fråga läkare eller naturläkare.

Hudprodukter har jag bytt ut alla kemiska produkter och gått över till BIO produkter och några som jag kan rekommendera så är dessa:

Köpt på hälsomässan i Sthlm, franskt märke och man hittar produkterna  här

Juice beauty tvättar bort allt skit! :) finns på IhoHud i vasa och flera olika websidor

finns på beautybay.com
Finns en produkt också till som jag använder som hjälper mig, när jag är trött, hud och magen, ja nästan allt men det tar jag upp senare och blir ni intresserad av den produkten så ta kontakt så får ni mera info. 

Smell ya later!
/A

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! :) Jag har själv haft problem med akne hur länge som helst. Så trist alltså. Även jag har testat en massa olika preparat. Men hittills är det bara EN antibiotika kur som faktiskt fått aknen att gå bort. Borde testa ifall infrabastun också kunde hjälpa mig. Borde gå oftare! ;) Yes, smell you later beautiful!

    P.S Du har ju urbra hy nu! Trodde aldrig att du skulle ha haft akneproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dålig hud så drar ner på självförtroende. Testa infraröda bastun för jag tror (kan vara många aspekter som spelar in förstås) den hjälper faktiskt, gick några gånger så såg jag faktiskt förändring i ansiktet och på kroppen. De här får bli en ny vana. :) Så testa den! Men måste jag säga som du, har du haft acne? du som är slet som en barnrumpa i ansiktet! :D

      Vi ses SNYGG! :)

      Radera