bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Kalle Anka

01 mars 2013

Kalle Anka

Sedan tonåring hade jag väldigt svankig rygg även om jag tränade mycket styrketräning så hade jag grymt ont i ländryggen efter olika övningar. Även om jag tränade mycket med magmusklerna så hade jag fortfarande dålig hållning.

Men det blev ändring och jag själv såg ändringen efter några gånger. Som ni ser på bilden så finns det 4 olika hållningar och vilken som är ideal hållningen. Idag är jag nära ideal hållningen och ibland har jag dåligare hållning pga. av om man är trött, lat men också vad jag känner mig. Är man osäker så säger ju kroppen också att man är osäker t.ex. att man drar in bröstet, lika med att man kryper ihop.

Svanken är mycket normalt, brukar kalla det för kalle anka hållningen och man kan träna bort den. Många kan har ursäkt att nej jag kan inte göra den övningen för jag är svankryggad, tyvärr finns det botemedel för det och man kan söka upp en fysioterapeut för att få övningar.

Det som gjorde mig bättre var Pilates efter 5 gånger så såg jag mig i spegeln och såg en rakryggad människa och min kroppsform kom tillrätta. Efter mycket träning styrka, cardio men var var hållningen? Efter pilates så tyckt jag faktiskt jag var snygg. Äntligen hade huvudet kommit på rätt plats. *haha* :)

Men som sagt pilates gav mig inre magmuskler starkare och jag blev utsträckt. Jag hade tydligen inte stretchat och inte förlängt kroppen tillräckligt. Träning som ger stretch men också styrka är just Pilates, yoga och balett. Man får lär känna sin kropp och ökar kroppsmedvetandet.

Idag så gör jag en blandning av pilates och yoga för att öka medvetande och koncentrations förmågan men också avlsappning även i piloxing tränar man hållningen via pilates/balett övningar, brukar alltid tänka att man skall kännas sig snygg när man gör övningen, stolt då brukar man hitta just den raka hållningen, rumpan kommer på plats och bäckenet är rak. Oftast när man svankar så är bäckenet lutar snett neråt från rygg.

Man kan träna bäckenet genom att sug in navel mot ryggrade dra in höften och rulla tillbaka bakåt med en liten svank. Håll på en stund tills man gör mindre och mindre övningar, tills det känns bra att man har rak bäcken, rak mage, rygg och rumpan lite ut från kroppen. Rygg kan man också träna upp på gym speciellt gällande nedrerygg och magmuskler som behöver träning

en övning man kan prova för att träna inre magmuskler men också känna att man inte svankar:

tagit från en bok jag läser för anatomi: the anatomy of exercise&movement, Jo Ann Staugaard-Jones


Ännu tillbaka till pilates är att denna övning kallas hundra, så ser du vilka delar kroppen jobbar med, nu visar man på bilden medelsvåra övning, lättare 90 graders vinkel på dina ben. Ni ser att skulderbladen skall vara upp från golvet, hela nedre delen av ryggen skall vara i mattan, känslan är att man suger in navel in mot ryggraden, axlarna bort från öronen och här kan många känna att man får ont i nacken vilket betyder att man har för svaga magmuskler som inte orka hålla upp hållning och då leder till att man spänner nacken för att hålla upp den. 



Sträck på er, känner er stolta, öppna bröstet och känn hur bra det är andas, nu är det snart helg, gör det   som ni blir glada av så hörs vi! ;)
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar