bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Ge träning en chans

21 mars 2013

Ge träning en chans

"Nä inte idag, jag gör det imorgon", "jag orkar inte ikväll", "jag har mycket att göra", tror människan har den bästa ursäkterna, undanflykter. Nu kan de faktiskt vara att människan stressar för att få träna och det är ju inte heller meningen men varför skall man ge träningen en chans?

1. Träning behöver inte vara lång
30  min till 1 timmes träning är helt bra och att man har fått svettas under timmen. Svett renar både, hud och inre organ från slag, bakterier m.m. Men viktigt att man duschar bort svetten för fastnar den på huden så kan det bildas bakterier och man kan få små finnar på huden.

2. Må bra efter
När man tränar så får man oftast utlopp för sina känslor (ex. mig själv) Endorfiner som är våra antidepressiva drog som våran egna kropp producerar uppkommer när vi tränar. Därför får vi en glad känsla efter ett pass. Även om det är en dålig träning så ångrar man ju inte sig utan ändå fått något gjort.

3. Framtiden
Träningen idag skall motsvara stenålderns att jaga mat och ett aktiv liv. Vi var aktivare förr, idag stillasittande arbete. En man som pratade på Nike Blast så han sa att våra västvärlds kroppar har problem med rygg etc. för att vi sitter på stolar mot i afrika och andra kontinenter, länder där de sitter på huk och jobbar, inga ryggproblem alltså back to basics. Barn har inga sorters problem att sitta på huk och det är bara en funktionell stimulans som vi vänjer oss bort. Men tyvärr är människan lat, just face it. Vi är det.
Men träning ger dig en bättre framtid, mindre sjukhusbesök helt enkelt och mindre mediciner.

4. Hälsosammare
Jag vet själv när jag började träna så började jag tänka på vad jag äter och skräp mat var inte så gott längre och man vill inte heller äta det. Klart jag äter mat som inte bra ibland och cravings till glass och choklad är inget nytt men överlag nyttigt. Vi äter ju renast i Finland om man jämför EU så stöd närproducerat. Eko produkter från Finland har strängare lagar än vad EU eko lagar har, det här var nu en parentes. Man behöver inte äta eko mat för att äta hälsosamt men det var bara en information.

5. Perspektiv
När man tränar kan man få en massa idéer men också få perspektiv på vardagen. Även om den mörk och tråkig så tränar man så rensar tankarna och får perspektiv på det hela. Man blir också mer tolerant till annat och accepterar världen från ett ny sida helt enkelt. Det är bara du som kan vara bäst på att vara du helt enkelt dvs. träning ger bättre självförtroende.

6. Vänskap och kärlek
Människan är gruppdjur, vi blir mer motivera på att gå på gruppträningar, när vi gör det tillsammans blir vi starkare. Vänskap hittas, samma intresse eller samma mål i livet men också man kan ha samma besvär ;). Man kan också hitta kärleken, jag är ett levande bevis på att hitta kärleken på gymmet. Även när man tränar själv på gym så knyter man bekantskap och inte enbart via gruppträningar.

7. Ta hand om dig
Träningen ger också att man börjar lyssna på sig själv och lär känna sin kropp. Ingen behöva peka finger på din kropp, din själ och säga vad du borde göra. Du vet bäst själv vad du behöver och enkelt som helst är att lyssna på din kropp vad den har att säga till dig.

Listan kan bli längre men det här är en del av varför man skall ge träningen en chans och det här mina tips och mitt perspektiv på träningen, har du flera så kommentera gärna :). Ikväll kl. 17.00 så instruerar jag StepBody på MG depån i Närpes. Yeee! ENDORFINER! :)


Do it or not is up to you
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar