bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Vänja sig vid

11 februari 2013

Vänja sig vid

Eko skönhetsprodukter är aningen underskattad tycker jag och idag skall ge mina produkter jag gillar och rekommenderar. De flesta är budget varianter och så finns några av produkterna inte Finland utan kan beställas via nätet.

Eko skönhetsprodukter är något som man vänjer sig vid och ha tålamod med för att är man van med kemikalisk kräm så tar det en tid att få bort eller detoxa bort kemikalierna från kroppen för allt man kladdar på sig så går in i kroppen. Vår hud är en skyddande barriär men vi har porer som tar in allt som vi inte tänker på alla gånger.

Jag valt att använda eko produkter för jag tror min hud mår bättre helt enkelt. Klart mascara och deodorant är inte eko produkter men resten som jag använder är eko. 

1. Maria Åkerberg Lemon & Aloe freshner för mix/fet hud. Jag tycker en bra för den lugnar huden och bra hygienisk toner eftersom man får spray över ansikte ca 17€ och dryg.

2. och 3. John Masters rosemary&peppermint detangler och evening primose shampoo (torr hår), detangler eller balsamet är frisk fläkt av pepparmint och ger lätt utredning, tynger inte ner håret och jag tycker det ger mycket mjuk hår. Hår schampo tvättar rent(!) men löddrar inte och det behövs inte för det är inte det heller som gör håret rent. Känns skonsamt mot mitt hår, återfuktas enda minus med produkten är att den är dyr från 20-30€ kostar båda produkerna och kan hittas här och här.

4. Love & toast budget variant på body lotion, finns på hälsokost och nelly.com återfuktar huden och luktar så himla gott! ca. 11€

5. Crystal Essence deodorant, både hiss och diss men den här produkt. Jag kan inte använda den om jag har tuffa pass framför mig för då börjar jag stinka men annars en vanlig kontorsdag eller inga svett dagar så är den bra faktiskt, jag skall prova en ny snart men bästa eko deo för tillfälligt. Men kom ihåg man måste prova sig till fram med eko deos pga. att vi svettas olika och det tar sin tid att vänja sig vid med produkten. ca. 9 € köpte den på ekosoppi i vasa.

6. John masters organics deep scalp follicle treatment och volumizer för tunnt hår. Topp betyg av mig för den är helt bra för min volym och det känns som håret skall vara mycket tjockare. Lovely! Ca. 22€

7. Dr Lipp, från kicks för 11€, lite dyr men dryg och den funkar. Återfuktar läppar, perfekt som bas till läppstift, läppglans och hållbar.

8. och 9. Novexpert runt 20 euro kostar den finns inte i Finland och inte kan fås till Finland, surt för lätt serum och ansiktskräm som luktar mild utan parfum, helt ekologisk. Jag gillar dem stark, blir inte för torr och inte för fet. Perfekt till min hud men finns endast i sverige. Ursprungsland: Frankrike
10. Sante från ekosoppi, pris ca. 10€ budget kräm och bra nu under kalla vintern för kombinera hud, håller huden återfuktad länge, luktar gott.

11. Maria Åkerberg för alla hud typer lera och mynta rengörning, känns fet men rengör på djupet, man applicerar den på torr hud och masserar in, sköljer bort med varmt vatten. Känns skönt efter. Maria Åkerberg finns att köpas via Finland här. Den är inte så dyr och dryg.

De som inte finns på bilden så använder jag också Beneco smink som mineralpudret och ögonbrynspenna finns i Vasa på ekosoppi vet jag och i Närpes på Hår och Sånt.

Använder ni eko produkter isåfall berätta om ni har tips om några bra produkter och var man kan hitta?

I Vasa finns både Life hälsokost som har produkter och Ekosoppi har rätt stort sortiment också. I Närpes finns det på Örtaboden, olika hårfrisörer.

Nästa inlägg kommer att bli om GI fastlagsbulla recept.

Stay tuned!
/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar