bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Dj, bakning och överraskningar

05 januari 2012

Dj, bakning och överraskningar

Sitter och mixrar till stepbody-programmet tills måndag, har köpt ett mix-program till datorn. Spännande och se hur jag kommer att få det fixat. Lite knepigt så det blir lite nybörjar mix först men roligt att man kan ställa in de rätta BPM.

Skall rör ihop en pitadeg, märker att bröd har bra åt gång här i huset. Bra att varva med att baka och köpa så man håller kostnaderna nere. Hinner inte baka hela tiden så man skulle hålla kostnaderna ännu lägre. OM jag hinner idag så skall jag göra lite bryt bröd och de receptet är skitgott!

Brytbröd i långpanna:

3,5 dl grahamsmjöl
50 gram jäst
250 gram kvarg
2,5 msk avgare sirap (går bra med ljus sirap också)
5 dl mjölk (37 grader)
1,5 tsk salt
2 dl speltmjöl
6,5 dl vetemjöl

Sätt ihop allt mjöl, men smula jästen i skild skål och rör i mjölken så jästen löses upp och sen i med resten och arbeta ihop till en smidig deg.

låt det jäsa i 30 min. Och sen tar man upp degen på bakbordet och gör ca. 24 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg dem i en långpanna. Låt det jäsa i 30 min. till och sen pensla lite med ägg och om man vill lägg lite frö på t.ex. solros, pumpafrön. grädda i 225 grader i 15-20 min.

Överraskningen idag så skall jag hämta ett paket till lokala bybutiken. Spännande! Passar kläderna som kommer så lägger jag upp dem. :)

Ett till recept på min Pina Colada, smoothie-mix

1 banan
färska annans i bitar
kokosolja (1 tsk) och lite kokosmjölk
yoghurt
ev. mango och toppa med kokos och linfrön.

Lägg smoothie-sörjan i ett stort glas med ett paraply och sugrör detalj till och drömma bort ;)


Adios!

A

2 kommentarer:

  1. Vilket mixprogram har du? Har själv funderat på mixmeister, men vet inte om jag är tillräckligt bra för att förstå det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De e mixmeister, lite knepigt är det men experimenterar som bäst!

      Radera