bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Styrketräning

16 oktober 2012

Styrketräning

När man vill ha ett bra, stark, funktionell kropp men också en small kropp så är styrketräning ett bra sätt att minska på fettet och håller musklerna där de ska va. Det är skillnaden om man bara är på diet och inte tränar så försvinner muskelmassan. Vill man hålla kvar just muskelmassan så styrketräning ger den hjälp då. Bra tips på övningar så hittar ni på muscles.se/
Knäböj eller inte men ett lite bevis mot bara diet och diet+träning

Min styrketräning måste jag ändra på jag har varit och punktträna för mycket på olika muskler som resulterar att triangel formen som jag inte vill ha som jag hade förr för länge sedan. Utan nu skall det ändras och satsa mera på höft, rumpa och ben. Alla fall höften skall tränas mera för att stärka dem och bålstabilitet.

Så början på nästa vecka så tränar helt annat schema än vad jag brukar, blir förändringar förstås eftersom hur jag har schemat för mina träningsgrupper förstås.

Måndag är stretch dag (yoga,pilates,body balance)+egna klasser, Tisdag,ben&rumpa + egen klass, Onsdag egna klasser+överkropp, Torsdag cardio, Fredag vila eller cardio+core control, Lördag vila, Söndag egen cardio klass+ben&rumpa.

Och det skall ingå också 2-3 gånger morgonpromenad på ca. 1 timme eller löpning. Är ni med mig?

Vill man träna så kan man ställa upp styrketräning i sitt egna schema på det här viset:

Måndag-ben&rumpa (värm upp före 5-10 min)
Tisdag-Cardio
Onsdag-överkropp (värm upp före 5-10 min) (rygg,biceps,triceps,bröst,axlar)
Torsdag-cardio
Fredag-Ben&Rumpa
Lördag-vila
Söndag-stretch dag olika former avslappningsövningar eller klasser som yoga, bodybalance m.fl.

Exempel på en rätt ben övning. Knäböj, squats, kärt barn har många namn

från pinterest
Beroende hur lågt man kommer eller hur högt man gör knäböj så tänk på ha tyngden på hälarna. Hur högre man e knäböj desto mera ser man av fötterna. Min favorit helt enkelt!

Den här övningen följer med också på StepBodyn också! kl. 17 på MG depån.


Kram
A

2 kommentarer:

  1. En "dum" fråga.. Vad är cardio? Sånt som får pulsen att gå upp och ned eller (t.ex. jogging/promenad med högre och lägre intensivitet)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. finns inga dumma frågor! :) Cardio är konditionsträning, löpning, gruppträning m.m. som ger flås helt enkelt. när pulsen går upp och ner mera är det intervall träning. Men bra fråga :)

      Radera