bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Tisdags bollar

12 juni 2012

Tisdags bollar

Lovande väder tills ikväll i Malax men jag uppdatera här om det blir ändringar. :)

Nu varnar jag att jag kommer att kläcka ur mig starka åsikter. Så de som inte vill se detta så scrolla ner. Som sagt jag var en finska intervju igår, maxpuls hade man och svettas som en gris. Gick det bra? Jag skulle kunna säga att det gick finemang men ärligt nej. Jag förstod 4 första frågorna och sen bara häh? så nu vet ni hur min finska är. Jag skäms faktiskt att inte kunna ha en vettig diskussion med en som talar finska men hon som intervjuade mig så kunde heller inte svenska. Så va pratade vi för språk? engelska. helt otroligt. Finland, det tvåspråkiga land som inte existerar kanske vi byter ut finska och svenskan till engelskan det verka ju gå riktigt bra. Har vi lärt oss i skolan att prata på finska? Nej, finns inte tid att prata på timmarna bara grammatik. Det är bara här i Finland och u-land (minns inte vilket) som INTE har den språkundervisning där man pratar utan bara har grammatik. Jag har mig själv att skylla med min finska ja men vi borde prata mera i skolan och inte lägga tyngden på grammatiken för vi behöver ändå inte den lika mycket som att kunna kommunicera och prata med varandra.

Nu till något annat.

Skall göra så smånigom energibollar. Nytt i mitt sortiment är chia frön som innehålller mycket A, B1,2,3 samt kalcium, magnesium, järn och zink. chia frön består av 40% vegetabilkisk fett av omega 3-6-9 samt 20% protein. blandas i var som helst nästan. köpte energidrickan också 3 för 2 annars har jag inte köpte den för den var dyr men god, ekologisk naturlig energi med lätt kolsyrad. Skönaste harem-brallan, billigt är bra från H&M.

Delicato bollarna kan man göra på flera sätt men jag gjorde dem mindre söta och starkare kakao recept:

50 gram smör (rumstempererat) och 50 gram kokosolja
3 msk kokospalmsocker (kör det i mixen så det blir finare socker av det)
1-2 msk florsocker (kan utelslutas)
2 msk kaffe (starkt och kallt)
25 gram det stod ljus choklad men nyttigare 70% och uppåt
1½ tsk kakao
1 krm vaniljpulver
4 dl fullkornshavergryn (pullsa i mixer så det blir till mjöl)

100 gram smält choklad (valde 70%)

rör ihop ingredienserna, låt stå en halvtimme i kylen, ta ut dem och gör dem till bollar i kylen igen en halvtimme. Smält chokladen och låt det kallna lite (inte så det stelnar), ta ut bollarna rulla eller doppa dem i chokladen och vill man så kan man ha kokos över dem också. In i kylen en stund till och sen NJUT!

Träningstips kommer imorgon. UT med er i solen ikväll! :) Inner Strength och Piloxing start från kl. 18.30 vid Köpingsskola i Malax.

Peace!/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar