bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Mera bollar

13 juni 2012

Mera bollar

Utlovade träningstips. Varje gång jag tränar styrka så har jag 1-2 övningar som tränar balans och de små musklerna som vi lätt glömmer bort. Vilka redskap används? Bosuboll, balansplattan och pilatesbollen.
Med dessa redskap kan man säga att man tränar en funktionell träning, styrka, balans, koordination, kroppskontroll samt stabilitet.

Bosuboll


Bosubollen kan du använda hela kroppen till från vanliga push up, sit ups, tap outs, triceps pressar, u name it! Jag använder den till kondition och överkroppsträning. varför inte svänga på den och kör benpass t.ex. utfall.

Balansplattan
Balansplattan och bosubollen brukar finnas alltid på gym. oftast använder jag den när jag står och gör axelövningar, som shoulder press, lifts, reverse fly. Man har inte lika tungt som man vanligt tränar men du tränar hela kroppen på samma gång. Även pulldown maskinen använder jag balansplattan med också. 

några tips över pilatesbollen
Pilatesbollen är den ultimata träningsverktyget där du kan göra allt på, stretcha, träna, styrka, kondition. Jag har ett helt pass med bara pilatesbollen och även har en bok och handledning hur att använda den, var det skall kännas. Inte så dyr redskap heller att köpa men storleken på bollen, vilken storlek man skall ha här har ni dem: 155-165 cm  = 60 cm, 165-175 cm = 70 cm, >175 cm =80 cm.

Kollar över lite hotell idag, min snygging och jag skall skjussa ner en vän till flyget och han åker kl 5 på morgonen så det skulle vara skönt att få checka in  på ett hotell efteråt för att vila och tvätta sig och sen göra lite shopping och sånt. Skall man boka fredag eller lördag då? Någon som vet? Kommentera gärna för jag vill veta.

Ta itu med andra projekt. Återkommer med lite tänkbart senare. 


Focus and balance//A





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar