bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: barfota träning och dess nytta

18 juni 2012

barfota träning och dess nytta

Yoga, dans, pilates och piloxing med många andra träningsformer som använder sig av att vara barfota träning. Viktigt är att komma ihåg när man börjar med barfota träning eller också barfota skor så man blir inte van med det direkt utan man måste göra en övergång om du t.ex. vill springa i barfota skor så ha dina normala springsskor som man varvar med före man kan använda dem helt.

Men har man pronation eller plattfota så kan man träna upp den med yoga, pilates men också piloxing. Man skall alltid råd fråga sin läkare före om det är okej men det kan ge en positiv effekt på dina fötter. Jag har tränat pilates och håller kurser i Piloxing. Jag fick en skada för några år sedan när jag var ute och löpte. Gjorde mycket ont och jag tränade pilates och blev utbildad Piloxing instruktör. Det gjorde ont i mina fötter många gånger men lite stretch och lugna balans övningar så blev foten mycket starkare för det just de små musklerna i fötterna som aktiveras och koordination, styrka, balans. Min fot gör det inte ont längre och jag känner att balans sinnet är mycket bättre så för mig har det gjort en mycket bra effekt men vi är olika allihop och det kanske inte passar alla.

På bilden så föklara man att man ha skall hålla tyngden på de 3 punkter som finns på fötterna som syns på bilden. Barfota träning kan hjälpa en att få bättre hållning inte bara i fötterna utan hela kroppen.

Lugnare träning med inte så mycket hopp så passar bra med barfota träning. Man får bättre kontroll över kroppen när man är barfota eftersom man känner av känslan därför bättra att röra på kroppen. Kan va lite svårt i början att känna sin kropp och hitta punkterna men närman gör det så blir det bara roligare! :)

kvällsmål (grekisk yoghurt med nektariner och apelsiner) + kokt ägg, kopp te
Sign out//A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar