bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Rabarber

28 maj 2012

Rabarber

jepp, har min blogg förvandlas till matblogg? Kanske tillfälligt. :) Gjort en rabarberkaka och just lite saft av rabarber som jag skall dela med mig här idag. Annars har man lite trögt med pollen idag igen. Varit därute ganska mycket över helgen så det tar lite stryk av det idag då. Lördags var vi lite folk på cirkelträning så jag tog också all around workout på samma gång. Lite Eurovisions tittande, bästa låt vann förstås. :) Vila på söndag som blev till bakning och solning. Vad har ni gjort över helgen då? :)


Rabarber kommer från Sibirien och Kina från 1600-talet som de använde till medicinväxt tills sockret blev billigare så då började använda i andra syften som matlagning eftersom alla vet att rabarber väldigt syrligt. Innehåller mycket c-vitamin, betakaroten och kalium. Och en sak till det är en grönsak. 

Rabarberkakans recept

150 gram smör
3 dl vetemjöl (jag gjorde att 1 dl fullkornsvetemjöl eller 2 dl speltmjöl och  1-2 dl vetemjöl)
2 msk kvarg/kesella
2 dl muscovadosocker
½ tsk vaniljpulver 
2 ägg
1½ tsk bakpulver
2 stora rabarberstjälkar (tvättas av, behöver inte skalas)
kokossocker (för rabarber)

Smält smöret, muscovadosocker och ägg vispas vitt och pösigt. Blanda mjöl och bakpulver ev. vaniljpulvret och häll i äggsmeten med smöret, sätt det i en bröadform (passsar att bröa formen med kokos) Skär rabarberstjälkarna i små bitar och rör i lite kokossocker för att det inte skall vara så surt, passar även att häll i lite vaniljpulver. 175 grader mitten av ugnen i 30 min eller mindre, den får vara lite kladdig men ändå fast.
Låt den svala, vill man så kan man göra en frosting över kaka med lite jordgubbar på för att rabarber och jordgubbar är en bra kombination.

Rabarbersaft

1,75 dl vatten
1 kg rabarber
nejlika om man vill
Receptet jag läste kan man lägga 2 kg socker men jag la knappt 1 kg
några matskedar honung istället
ev. citron

koka vatten och rabarber i 10 min eller lite längre samt om man vill så kan man lägga 4 hela nejlika tyvärr hade jag inte det så jag la mald nejlika istället. ta en sil och sila bort resterna av rabarber och släng det och rör i sockret. Låt det svalna av och ev. sätt i citronsaften. Kom ihåg att smaka av lite hela tiden.

Veckans träning:
Måndag                        
Egen träning
kondition (intervaller)
Styrka rygg+armar

Tisdag
Morgonträning-pilates
Piloxing (MG depån)

Onsdag
Powerwalk
StepBody (MG depån)
Pilatesinspirerad motion

Torsdag
Malax
kl. 18.30 InnerStrength
kl. 19.30 Piloxing

Fredag 
WasaMove
Sista Piloxing och Pump

Missa nu inte torsdagsträningen vid Köpingsskola i Malax. Passar bra för de som har pollenallergi, jag kände inte av något där för jag är allergisk mot björkar så helt underbart ställe för mig.

xoxo/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar