bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Train like a women and not like a man

13 mars 2012

Train like a women and not like a man

Kom just över en studie som var ganska intressant. Många vet redan om det men jag skall babbla om det för det! :)

att varför skall kvinnor träna annorlunda mot män? Lägger du en kvinna och man brevid varann så ser vi en stor skillnad på kroppsbyggnaden och oftast när kvinnor börjar träna på gym så går man efter sin pojkväns eller fästmans träningsvanor. Det är där problem kommer in att kvinnor har inte testosteron nivån som en man har. Och vi vill kanske inte ha lika maffiga muskler som en man? utan mera tonande muskler. Klart att man kan träna lika mycket styrka som en man men musklerna i en kvinnas kropp växer inte lika mycket och klart muskelmassan hålls men eftersom kvinnan har mera fet i kroppen än män så är det svårare för henne att hålla bort de extra kilona.

Så hur skall träningen se ut då? Förstås vi ser mest kvinnor som går på s.k. cirkelträning alltså aerobic inspirerade gruppträningar. Att vi vill tona kroppen och bränna fett på samma gång. Vill man gymma med maskiner så mera reps och lättare vikter än att ha tunga vikter och mindre reps. T.ex. tunga vikter ha man reps på 8-10, lätta 15-20 reps.

Så vill man ha en plattmage så don't train like a man, train like a woman! ;)

Och så vill jag alla aktiva läsare gärna kommentera eller sända in till min email ann.franzn@gmail.com, Vad just DU vill träna över sommaren! Nu har du din chans att tycka till. TACK! :)


Psst! Kristinestad ikväll kl. 19.00-20.00 PILOXING

Love
A

5 kommentarer:

  1. En liten fråga.. :) Jag har fått olika åsikter av olika "träningsexperter"; är det bättre att dela upp styrketräningen i två program/vecka? Dvs. ena dagen tränar man armar+skuldror+rygg+mage och andra dagen ben+rygg+mage, eller är det bättre att ta allt på en gång? En man säger dela upp och en kvinna säger allt på en dag. Så jag är ganska rådlös.. Har länge styrketränat, men ser inte de resultat som jag skulle vilja se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte kalla mig för träningsexpert och inte personlig tränare.Så jag säger som jag har det och hur jag har gjort. Och det beror vilket resultat du vill ha. Jag gjorde förr en träning för som "män" gör att delar upp övningar och jag gör det fortfarande men på ett annat sätt. Variation är bäst. Prova sig till fram. Vad söker du för resultat? Större muskelmassa eller "tonade" muskler.

      Radera
  2. Jag kan väl kalla mig aktiv läsare, men är inte alls i Vasa på sommaren, så jag vet inte om min åsikt här har så stor betydelse :D
    Alla dina timmar du har dragit har varit väldigt bra!! :) Inget att klaga!

    SvaraRadera
  3. Det jag är ute efter är att se vältränad ut, så kanske mer "tonade" muskler. Största problemet (som så många andra kvinns) är de ökända "lovehantels". Resten av min kropp ser ganska vältränat ut (enligt mej då:P), men inte magområdet och det stör sjuukt mycket. Tips på hur man får bort det får du gärna blogga om nångång om du har lust! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj trevligt! :) Skall fundera ut ett inlägg så småningom om detta ämnet. ;) Tack så mycket att du gillar mina timmar!:)

      Radera