bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Stretch

14 juni 2011

Stretch

Är du styv efter träningen eller jobbet? Eller bara allmänt styv så då rekommenderar jag att stretcha kroppen, tänj ut den för den behöver det. Vissa kan ha en naturlig mjuk kropp som inte behöver stretcha. Stretchning behövs efter arbetat med musklerna t.ex. styrketräning, du har också styrketräning på jobbet som vårdararbete. När man som sagt styrketränar så drar musklerna ihop sig och lämnar så sen när musklerna har lugnat sig då behöver man stretcha för att dra ut musklerna igen.

Man kan stretcha när kroppen är varm men helst skall man vänta ½ timme efter så musklerna har lugnat ner sig och får en riktigt avslappnade effekt. Som yoga där tränar du balans, smidig och styrka som i pilates men i yoga är du mer in i det djupa att hitta ditt inre. Men man ska ha tålamod. E man lika spring i benen som jag så måste man ha tålamod. Antingen gillar man det eller inte. Jag däremot öppnade ögon för det. Så avslappnade och skönt för kroppen. Hur länge måste man stretcha? typ varje stretchövning behöver minst 1 min men kan vara längre så kroppen hinner känna efter. Och kom ihåg det ska kännas ont-skönt. Inte för ont för då säger nerverna till i kroppen och tror att man gör illa sig, drar ihop musklerna och gör att man blir ännu styvare.

Men nu ska jag sluta prata om stretchning! Take care!


Peace and Love 
Ann 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar