bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Mat!

27 juni 2011

Mat!

Midsommaren gick förbi då. huhu vad allt går så fort! Men lugn och rolig var den. Hade matfrämmande fredags och lördags ute körde lite med kärleken, hängde inte med vad de andra gjorde.

Skall dela med recepten av de grillmat jag lagade men kommer i slutet. Jag älskar mat båda att äta och koka mat. haha! Men jag vill gärna laga mat eftersom det är bättre än att köpa t.ex. färdig marinerad för de innehåller så mycket emuglumeringsmedel, salt och socker som man själv inte sätter förstås saltet och sockret kan man undvika. Hör talas om RAW food? Kan läsa den här finns flera ställen att läsa om den. Raw food endast upphettast till 30 grader om jag inte minnas fel. Man kan hålla sig till dieten men enligt mig själv kan man blanda in i sin egen kost lite. För mycket och för lite av något skämmer allt. Brukar man säga.

Håller man sig till tallriks modell kommer man långt tror jag iallafall. Alla har sin kost och äter man så är man ju glad så är jag iallafall. Får jag inte ordentlig frukost så är min dag förstörd så är det bara. Kom ihåg frukost är den viktigaste måltiden på dagen. Om du äter bara två måltider eller 7 måltider om dagen. Regelbundena måltider är bra för ett sunt eller hälsosammt liv.

En bra marinad till kyckling t.ex. fileér, ben.:
1 dl olja (olivolja, solrosolja)
1-2 tsk honung (enligt tycke och smak)
1 msk ingefära
1 tsk till msk curry
1 tsk sambal oelek
1-2 vitlöksklyftor
1 lök
halv buljong
ev. salt
blandat ihop allt smaka av och lägg allt i en påse eller i en plastkopp med lock rör ihop det. Låt det så några timmar eller kortare.

Till nötköttsmarinad:
olja (som förgående)
grillkrydda, enligt egen smak
1 tsk sambal oelek
en halv burk soltorkade tomater
1 lök
1 msk honung (kan vara mindre av det)
salt o. peppar ev.
Jag använde yttre nötkött, kan användas till vad som helst. Men jag skar tunna skivor som jag satte i marinaden och låt det stå i några timmar. Sen värm upp grillen och grilla på!

Kommer med andra recept någon ny dag! Take care!


Peace and Love 
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar