bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Hitta balans

13 september 2011

Hitta balans

Efter att ha stukat foten för 3 veckor sen, känns fortfarande och min balans på högra fot helt kass! Så nu får man träna upp balansen igen! Då hade jag dålig balans från förr men faktiskt tränat upp den med pilates och Piloxing. Minns när jag var liten när jag inte ens kunde gå "plankan" av dålig balans men den har blivit så mycket bättre men nu efter stukningen så måste det tränas upp igen på ena sidan i alla fall.

Men det var inte det jag tänkte på när jag skrev min rubrik utan att hitta balans mellan vardagsrutiner och träning. Att jag vet själv förr fick jag panik att jag har ätit godis eller dyl. att måste träna bort det. Men äldre man blir så lär man sig att hitta balansen mellan det och inte ha ångest över att man har ätit godis, glass, bulla m.m. För tänkte man hur det påverkar på ens kropp men nu tar man det lugnt att man behöver inte bestraffa sig själv för att frossat en helg eller hoppat över ett träningspass i veckan. det är bara hur man mår bra av. Klart jag pratar om träning och hur bra det är att träna, och det är det men bestraffa inte er själva för det utan njut då istället av det. Det är bara att hitta balansen med energi som kommer in i din kropp och ut. Men det passar inte åt dem som försöker bryta ovanor eller försöker att ändra sin livstil, det tror jag nog ni fattar också. En hälsosamlivstil som grund kan har rum för lite fusk ibland. Det vet jag själv också, jag vill gärna äta nyttigt med allt som passar mig men ibland vill jag ha också chips och choklad, speciellt mormors bulla! Och då slinker det ner utan att må dåligt. Vill ni läsa mera om sånt rekommenderar jag PT-Fia här får jag mycket inspiration om vad jag skriver som t.ex. om just balans med mat. Väldigt rolig tjej att läsa om.

Jag har faktiskt gjort skolarbeten idag, börjar se ljuset i det. Men något att som jag är intresserad av är produkter som är ekologiska eller innehåller inte några farliga ämnen som kan ge upphov till cancer, hormonförändringar, allergier. Jag har testat många produkter under min korta livstid för att hitta den rätta produkten för min hud, ansikte men ändå inte kosta en helförmögenhet. Kan ge tips om mina favoriter senare i bloggen men något ni skall akta er för i skönhetsprodukter är dessa:

  • Triclosan = kan röra ihop din hormon balans
  • Sodium lauryl sulfate/sodium laureth sulfate= kan hittas i de produkter som används för att tvätta GARAGE GOLV
  • Parabener: kan ge upphov till att bråka med dina hormoner
  • Urea : kan bryta ner ditt immunförsvar
  • Syntetiska färger: som innehåller tung metaller som ger upphov till cancer
  • 1,4-Dioxane = när jag sökte upp den här ämnet så är det frätande i stora mängder, det var inte rekommenderat åt människor (sök på google), ger upphov till cancer
  • Ethyl Alcohol/ethanol = kan förgifta organ men i stora mängder men i alla fall.
Låter inte så mysigt eller hur?
Om ni vill ha ekologiska produkter så finns en bra affär i Vasa även hälsokost har eko-produkter. Man kan ta en titt förbi det flesta är lite dyra men man kan hitta bra priser på produkter också som varar längre. 

Fortsättning följer..


Ta hand om er! håll er i balans och tyck om er själva! Ni är värda det.


Kram
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar