bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Lucka 14 Att vara lycklig

14 december 2012

Lucka 14 Att vara lycklig



Vi glömmer bort oftast vad som gör oss lycklig och att vi är lyckliga med oss själva. Motgångar stötts vi på och vi tacklar dem på olika sätt. Men mycket oftast är det förflutna som hänger på oss och inte framtiden. Så dagens lucka som kommer att hålla i sig lite längre.

Lycklig kan man vara genom att tänka sig lycklig. Jag var på en föreläsning för ett år sedan(?) som hette "samurajen som blev entreprenör" mycket intresssant och lärorik. Och jag har tagit inspiration från Tomas Enhager.

Så här kommer det och gör det här en längre tid för att få resultat:

- Varje morgon före du stiger upp, sätt dig i sängen och blunda 5 min. och tänk ut din dag hur du vill att den skall se ut, har man ett mål att nå så föreställ dig hur är det att nå målet, vägen dit, känslan att övervinna målet, även lukten kan komma in.

- Planera ett mål för dig själv, börja med små mål och sen gå mot större mål.

- Positiva tankar om dig själv. Eftersom negativa tankar blir allt flera när man tänker så. Bryt från den onda cirkeln, hitta en väg att ta bort negativa tankar. T.ex. när du blir arg i onödan, tänk bort det med att tänk någon person är naken (kom ihåg detta är ett exempel) eller något annat att gå bort från problemet och lös det med positiv tankesätt.

Många tänker jaa men jag lever så stressigt liv just nu under julen så jag hinner inte tänka på mig själv. Ta bort ursäkter och gör någonting av dem. Om du inte hinner med dig själv hur skall du hinna med något eller någon annan då? Lev livet till det fulla, alla!

Jag kan ärligt säga när jag vaknade imorse att kände mig som någon har kört över mig men då svängde jag om det och tänker, skönt med lite träningsvärk. Idag blir jobb och stretchning på programmet.


Kram och trevlig helg som kommer flera tips imorgon :)
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar