bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Tabata

21 februari 2012

Tabata

Hört talas om Tabata träning? Det är en japansk variant av intervall träning, mycket effektivt. Man kan ha ett träningspass som man upprepar 8 gånger under 4min alltså 20 sec. jobbar man och 10 sec vila. viktig att vila mellan dessa pass på 1-2 min. Ett träningsprogram kan se ut så här:

10 min uppvärmning (gå, jogga, motionscykel)
4 min (20sec workout +10 sec vila x 8 ggr) knäböj
1-2 min vila
4 min armhävningar sidoled (flyttar sida till sida när man gör armhävningar
1-2 min
4 min Burpees
1-2 min
4 min walk it out planka. Jobbar med armar. Plank position m. armbåge och så går du upp med en arm åt gången.
1-2 min vila
4 min rodd (med roddmaskin)
1-2 min vila

Kan göra bilder av dessa övningar. Som sagt har man aldrig tränat förut så börja inte med tabata träningen eftersom man måste kunna lite teknik så man inte går och skadar sig. En högintensiv träning som man ökar fettförbränningen rejält. Man kan göra övningarna hemma, gym osv. eftersom man kan göra program utan hantlar och maskiner.

Min absoluta favorit under träning, jag har med den under stepbodyn, den heter Burpees.

googlad bild
Så kan den se ut, tänk på att ha rak rygg och mage. Ganska kontroll övning undvik att svanka för då mister man övningen och då gör det ont i ryggen bara och det vill man ju inte. Den här övningen kan man variera med viktboll, hantlar m.m. Men kan vara en träningstips för dem som har lite tid att träna och vill vara i form.

Och jag har min vän kokos, varför skall man äta kokos? Här kommer det från Wellness artikeln från Aftonbladet. Kokos olja använder jag dagligen nästan. Jag använder den när jag steker plättar, smörjar in mig, smoothies och i bakverk. Ta läs artikeln 5 saker den är bra till. Kokosvatten finns det, har testa 2 st en var super god och den andra va dyr och smakade gammalt vatten. Men den används för att hålla vätskebalansen i schak. Finns i vasa på Ekosoppi om man vill prov smaka kokosvatten.

Det var allt från här idag! Grupptränings dag så är vi i Kristinestad, börjar med Pilatesinspirerad via Krs MI kl. 18.00-18.45 och sen BeYou Fitness PILOXING Kl. 19.00-20.00. Dags att ta itu med formen till Beachen i sommar + plus att ha lite roligt en timme. :)


Love
A

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Gjorde endast 5 upprepningar, men var alldeles död efter träningen och är fortfarande alldeles skakig i både händer och fötter:D Verkligen tungt, men verkar vara väldigt nyttigt.
    Och vad roligt det var att pröva på piloxing förra fredagen. En helt ny gren för mig! Jag tycker det var extremt bra "fiilis" på båda fredagens träningspass :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whao!:) Kör hårt! :) Jasså, va kul att du hitta till min blogg då också. Det var faktiskt proppfullklass, så här fullt har det aldrig varit på fredag, D va en härlig fiilis faktiskt!:D Hoppas vi ses!

      Radera