bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Allaround

20 februari 2012

Allaround

Folk pratar om träning, diet, banta. Precis diet och bantning är något som alltid kommer upp speciellt när det gäller kvinnor. Men allt med dieter och bantningar så är det något bara sälja åt oss för att man skall gå på. Hjärntvättar folk för att man ska tro på det, ni har sett TV shops pratar om om om igen hur bra produkten är tills man sitter i luren och beställer en. Rena rama marknadsföringstricket. Vi är för lata att tänka själv och förnuftig.

Jag har många gånger fått hört att man bantar när man är så smal och gått ner vikt. Jag har aldrig tänkt att banta eller gå på en diet för det funkar inte, sunt förnuft kallas då min diet om vi skall ha ett namn på min "diet". Att tänka efter vad man äter vad man tränar är något som hör till. Jag vet att det svårt när man har familj, barn, skjutsar hit och dit. Planering och att tänka. Stanna till lite i ditt stressiga liv och tänker efter. Dieter och bantningar hjälper inte enligt min åsikt. Det finns dieter och bantningar som hjälper men vad händer efter de här dieter och bantningar?

Vi har fått grönsaker, frukter, kött, bröd för att leva. Sunt förnuft, tänk efter vad man stoppar i sig. Dra ner på sockret och kanske lämna knackkorven eller länkkorven i kyldisken istället och gör den själv. Gör det med era barn, baka och koka mat tillsammans. Vi har fina råvaror men mindre fina halvfabrikat och helfabrikat. Aktivering för hela familjen.

Mål, kärlek, utmaning är något som finns inom oss. Att nå mål kan vara svårt bara man sätter sig in i den orkar ge allt, för i slutändan ger det något tillbaka. Att träna behövs men också mångsidig kost och träning ger ett bra resultat. Variera, prova, Vad kan man förlora på det?

Jag lever för att instruera och koka mat. Men jag konstaterat att jag har stressat i veckan och min hud tar hårt på när jag stressar för jag har en och annan plita i ansiktet och på kroppen. Känner att kroppen behöver en vårstädning så jag ska faktiskt prova på en detox kur inte DIET! Och jag skall köra en sån detox kur att jag äter som vanligt för det behöver jag om jag skall orka med alla klasser man har men lite mera ut rensning. Som sagt det behöver inte alla människor gå på. Det är inte att one size fits all utan det är hur man känner sig. Tänka på sig själv hur man mår egentligen. Tänk tänk och tänk. Vi ha fått en hjärna att tänka med så man måste använda den också, visst? :)
googlad bild


Skulle kunna skriva hur långt som helst om detta men här är en liten del av vad jag tycker och anser. Vissa tycker att jag har fel och vissa tycker jag har rätt. Det här min syn på saken.

Sugen på träning ikväll? Vi ses på MG Depån och vid gymnasiesalen PILOXING, WOOP WOOP!

Love
A

2 kommentarer:

  1. Det finns bara en diet som funkat för mig! Räkna kalorier! 1600 kcal/dag dvs ungefär det jag förbrukar i vila. Regelbundna måltider. Dricka 2-3 liter vatten/dag. Äta ett halvt kilo frukt o grönsaker/dag, mindre fett och snabba kolhydrater, mera protein. Och för att jag ska gå ner i vikt på detta så bör förbränningen ökas, med daglig motion! Ju mera motion desto större viktminskning! Och i detta fall är ju Piloxing super! Jo jag vet vad som fungerar. Jag gick ner 7 kilo på 10 veckor, så det är väl nog bara att börja räkna de där kalorierna igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men jag tycker det låter som en kostförändring men man kan kalla det för diet.

      Radera