bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Ät regelbundet med variation

23 augusti 2012

Ät regelbundet med variation

Var en sväng till Björneborg idag med mamma! Alltid trevligt men inte så mycket shopping men några fynd hittade jag.

Tycker det är riktigt bra koncept ett cafe har i Pori. Sallad med val av 1 sort kött (kyckling, fisk, kött) och 3 val av tillägg. Men! Lite väl stor portion?


Jag tyckte att det skulle ha räckt med hälften av salladen, man orkar inte äta hela och tänker bara på hur mycket slängs. Ett önskemål, stor och liten portion till tillval.
Att äta regelbundet med variation är viktigt. Att hålla sig tillräckligt mätt under dagen så inte småätande kommer in. 5-6 gånger om dagen är passligt beroende på effektiv man är t.ex. om man har fysisk hårt arbet och tränar. Och ät med variation. Prova smaklökarna.
Min dagens mat idag:
Smörgås med gurka och ost + grekisk yoghurt mix med kvarg, hallon och björnbär
Paus vid köffi, en kop te till mellanmål
lunch-sallad
mellanmål: hemlagad glass med te
middag en subsmörgås (15 cm)
eftersom jag har inte varit så effektiv med träning idag så räcker det bra till.

Tips på vad man kan äta lite före träningen, kaffe som innehåller koffein, bra för muskler men inte över konsumtion heller. Dricker inte så ofta kaffe för att min mage inte gillar kaffe riktigt. Keso med apelsin bitar och äpplen till. Man behöver inte ha preworkout kostillskott utan kaffe är en utmärk sätt att få i sig den koffein och fokusering. 



Men har ni cravings så kan ta och titta på den här tabellen:
från: julia blogg

Happy Day/A




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar