bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Love and Life

22 april 2012

Love and Life

Söndagsvila och samla energi. Igår var via Vasa och shoppade inte åt mig men min andra hälft var med och ärligt talat nöjd att vi hitta något. :) Tänkte åka till Vasa mässan i botniahallen  men huhu va folk så vi åkte bara till masku en sväng och sen in till stan. Skulle gärna åka idag men börja repa av och an till Vasa hela tiden och dessa bensinpriser.

Nästa vecka lite lugnare så jag får ta i tu med pappersjobb och lärdomsprovet. Jobba lite åt pappsen också lite annorlunda jobb en vanligt jag bruka göra. Bra att bryta mönster. Planera idag StepBody program och musik. Får se vad jag hittar på för roligheter.

Träffa en brud i fredags, missed her so much! Alltid roligt att träffa henne och man får prata av sig lite och får mera tips om träning och hur sätta upp program. TACK! guldvärd. 

Bakade förra veckan lite blandbröd, semlor. Mycket enkelt att göra. Recept är lite flumigt att testa sig fram. Ganska nyttigt.

10 dl (rågmjöl 5 dl, 4 dl fullkornsvetemjöl (grahamsmjöl), 1-2 dl speltmjöl)
½ dl linfrö (hela eller krossade)
6 dl vetemjöl (kan vara mindre eller mera mjöl)
10 dl varm vatten (37 grader)
50 gram jäst
200 gram kesella/kvarg
2 msk honung
2½ msk salt
4 msk olja (olivolja/solrosolja)

smula jästen i en bunke och häll i varm vattnet i bunken, låt jästen lösa upp medan du rör om, sen häll i olja, salt, honung i bunken och till sist kvarg. Sen mjölen men degen skall vara rätt kladdig när du är färdig med knådningen. Gör det förhand, bra för händerna och degen får mera kärlek. ;) Låt jäsa under duk 1½ timme och lägg på ugnen på 250 grader. Sen tar du upp degen på mjölat bakbord och delar in degen i mindre bullar ca 20st eller mindre, beror på storleken. gör dem först till bullar som du sen kavlar ut till runda pitabröd. låt dem jäsa på bordet en stund till 15-30 min och sen in i ugnen för 8 min. eller tills de bullar upp sig. Låt dem vila på galler sen. Lite smör och ost på eller annat gott och mmmm....

Lång inlägg idag men ibland blir det. jag vill PÅMINNA om KRISTINESTADS PILOXING är på MÅNDAG fr.o.m. IMORGON kl. 19-20 som vanligt!

Photoshoot @Wasamove Bild: Johan Pensar
Skön söndag till alla!
//A






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar