bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Motion utomhus!

21 juli 2011

Motion utomhus!

Ger en bättre prestationsförmåga har säkert många konstaterat. Eftersom du får så mycket mera syre utomhus, du känner heller inte att du svettas. Märkte igår när jag tränade att jag skulle kunna gjort mera och kände på mig att jag va svettig men inte så det rinner av en. Luften pumpar musklerna med syre så vi orkar mera helt enkelt.

Nå de va det. Ikväll är vi inomhus på PILOXING eftersom det regnar och jag tror vi vill inte halka omkull på gräset heller. Vi är i simhallens sal men ingång uppifrån, mittemot Gymnasiet, be there at 19.30 if you wanna have a lot of fun! :)

Jag ska berätta lite om barfota träningen också. Barfotaträning är bra för din balans och man lär sig att stöda på sin fot, för t.ex. jag har problem med min fot eftersom jag är lika platt som en anka. Jag använder fot inlägg åt mina fötter för att forma foten som den ska men finns två delade meningar inom stöd och dämpning av skor och att vara barfota. Jag tycker det är bra att varv de här två träningar att träna barfota och ha skor på sig. För du lär dig mera stabilitet med barfota och tränar dig själv att få bättre hållning, balans och lär foten att stödja sig själv, dämpa på rätt sätt. Men då använder man skor när vi springer och andra sporter för att kunna dämpa skador på knäna t.ex. som är också bra.

Piloxing är en form av barfota träning som ger att musklerna i foten blir starkare och ankeln. Det ska ge fokus, medvetenhet och kontroll över dig och din kropp. När du får kontroll över kroppen så då vet du din hållning skall vara neutral och du hittar dina fötter om man säger som så. Hoppas ni förstår mig! :) När man tränar barfota så får man träna upp eller foten måste anpassa sig till utmaningar med att hålla balans som ska ge starkare hålfot och fot. Min balans har blivit så mycket bättre och hållning också med Piloxing. Men man skall aldrig köra Piloxing i sockor för det är för halt utan ha på skorna då hellre. Använd skor som rörliga, tunna helst inte springar skor för de är för tjocka men diabetiker måste använda skor pga. infektionsrisken.

Skall packa väskan så ses vi snart! ;)



Ciao!
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar