bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Acne

12 maj 2011

Acne

har du problem med acne? Jag haft acne i flera år eller sedan jag gick på 6:an i lågstadie och jag har provat alla möjliga skönhetskurer, antibiotika och gått till kostmetologer. Funka ganska bra med det som kostmetologen gjorde mot mig, den värsta acne försvann faktiskt. Men har kämpat år ut år in. Men jag vet vad jag gör fel också för nu har jag ärr i mitt ansikte. Dumt huvud får kroppen lida, inte sant?

Men man kan ha olika acne t.ex. tonårsacne och hormonacne men också som jag har acne som går med min mage och hormoner. Så om min mage mår dåligt så mår mitt ansikte dåligt. Stress kan var ett tecken på acne också.

Hur får man bort acne? Rätt kost, byt vitt bröd till grov t.ex. Att man måste tänka efter vad man äter eller vad man gör i dagliga livet att man får acne. Det kommer och går min acne. Motion och rätt kost har hjälp mig lite på vägen att få bort acne. Värsta jag ha gjort för att få bort acne va att gå på anitbiotika. BIG NO NO!

Tips tvätt ansiktet två gånger om dagen, ha inte så uttorkande ansiktskräm för det vill bara göda acne mera eller producera mera talg. Man kan alltid råd fråga kosmetikaffärer och kostmetologer om hjälp för det är för det mesta gratis. :) Använd peeling 1-2 gånger per vecka för att ta bort onödigt skit i ansiktet och sätter igång blodcirkulationen. Ansiktsvatten kan man också använda. Drick mycket vatten, rensar kroppen från allt slaggämnen. Ingefära och citron är bra att använda om man vill ha bort acne. Jag har provat att riv ingefära i en kopp sätt i lite vatten (gör det inte för stark för då bränner de som om skogen skulle brinna!) använd det som ansiktsvatten eller gör det starkare och dutta på problem områden. Man kan dutta citronsaften (från pressad citron) på problem ställen inte över hela ansikte om du inte vill ha en burning sensation! Citron bleker finnarna. Finns flera tips men det här är några. Och tänk inte på acne, då blir det bara värre :)

Mitt hår börja bli lite trassligt, kommer att bli skönt att fixa topparna och sidoluggen på lördag. Håller på att bli galen! Märkte idag när jag var i arbete men bättre när man träna då förstås för man får alltid en bra fläta med längre lugg. Alltid något positivt!




Eurovision song contest semifinal ikväll! Vi ses!



Kram Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar