bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: oh it's friday

25 mars 2011

oh it's friday

Bästa dagen på veckan eller? Idag har vi Pampas i stan och jag själv som studerar så skulle ha köpt biljett och festat hela natten lång men så ligger det inte till. Jag ska arbeta ikväll och imorgon som vanligt så ingen Pampas för mig - inte för det intressera mig heller. Väntar på ett samtal för att möjligtvis få praktik plats någonstans i denna stan. Jag är faktiskt gratis arbetare! men ack så dålig på finska det är min svagaste sida just nu. Lär mig snabbt på arbetet och allt men den här finskan hoho! Jag vill lära mig men om man tänker efter så har man aldrig lärt sig tala i skolan och är det inte där man skall lära sig?! Fick höra på radion här om dagen det är bara Finland och ett U-land som har endast grammatik i sina språkundervisning och ingen tal undervisning i språk. Ganska fattigt.

Jag kan säga att jag har kämpat igenom skolan eftersom när jag var 5 år fick diagnosen dysfasi som då var mildare variant av dyslexi, de som inte vet så betyder det skriv och tal svårigheter. Men i högstadiet så blev jag befriad från det alltså kan man säga att man blev frisk? Nå ja.. Jag fick studenten och studerar i en högskola så någonstans har jag visst kommit. Man skall aldrig ge upp och ta ingen skit! För min del har det varit många tårar och ville ge upp flera gånger men då måste man komma till saken att nå sina mål. Träning har hjälpt mig mycket för då har jag orkat mera också att hitta friden att koncentrera sig.

Därför vill jag säga åt alla soffliggare därute att fast ni är trött efter jobbet så är det bra att röra på sig efter också för att orka med vardagen. För börjar man sova hela kvällen och man tycker att man inte orkar gå på gymnastiken eller gå på en promenad då kommer ni inte orka heller något. Men håller man igång 1H om dagen ni lär märka skillnaden. Ni såsar inte då heller på jobbet. Gör det hela tiden för gör ni bara en dag så inte lär det göra någon skillnad. Det går att argumentera saken men detta är min åsikt i alla fall.

Men trevlig helg alla! Kom ihåg ta ingen skit!



Kram Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar