bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Superfood, detox och energi!

16 mars 2014

Superfood, detox och energi!

Har kommit in en period med mycket grönt och jag hoppas att håller i sig. Jag försöker äta mera grönsaker och vegetariska rätter. Även igår lördag fick jag min köttiga kille att äta sallad! Blanda i supergoda smoked chilli feta ost från apetina. Idag tog jag den till nästa nivå! Hampafrön och mandlar fick stå som proteinkälla

paprika, morot, avokado, salladsblad, feta, hampafrön, mandlar, gnuta salt och olivolja
På morgarna har jag försökt på gröna smoothies eller shot med supergreens. I supergreens (från helhetshälsan) så finns det klorella, spirulina, rödbetspulver m.m. som man kan ta på morgonen för rensning och energi.

Supergreen shot: lite vatten, citronjuice och 2-3 tsk av supergreen, mixa och skål! Kan säga att jag blandar i citron för smaken, tar bort lite men den som är kräsen blanda ut det i en smoothie istället.

Gröna smoothie exempel:

1 stjälke selleri
frusen annans och banan
halv citron (juice från den)
1 apelsin (juice från den)
Broccoli
Spenat
isbitar
halv banan

Mixa länge, adda vatten om det behövs. 

En annan grönisch:

Grönkål
Spenat (frusen)
frusen ananas
Halv Banan
halv citron (juice)
1 apelsin (juice)
1 tsk supergreens

Mixa, adda vatten om det behövs

Gröna smoothies kan man adda en avokado för mer krämiga konsistens eller kokosvatten och kom ihåg smoothien är mycket mycket godare om den är iskall. Man känner inte eftersmaken av grönsakerna helt enkelt då. Frukterna ta också bort smaken av der gröna. Färgen skrämmer många men vi ska ju äta färg, visst? :) Varför äter jag det här då? Jo, jag har ju varit sur (ph-värde i kroppen) Försker få i mig mera grönsaker för det är basisk, citrusfrukter är oftast basiska också. Ananas är alkalisk som smälter bra med bas mat. Helt enkelt att må bättre få balans i kroppen.

Att medvetet göra bättre val och vi är tillsammans som gör det så blir det roligare och som sagt jag har mina skräpdagar. Försöker ha bara 1 skräpmat dag i veckan men det blir lätt på fredag så äter jag skräp och så vill det blir lördag att det finns ingen hämnd men ibland och ibland inte går det. Självdisplin helt enkelt. Då menar jag ju inte heller att jag äter hela dagen skräp utan antingen godis, skräpmat eller något annat.

Inspirera andra så blir du också inspirerad av dig själv! #görbättreval
/A





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar