bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: I love choco!

18 mars 2014

I love choco!

I helgen har jag provat på råchoklad och jag kan ge in kärleksbild på vad jag älskar den här chokladen som man kan lätt göra hemma med små medel.

De du behöver ha: rå kakaosmör, rå kakao, kokosocker eller honung, agave m.m. som sötma. Vill man blanda i superfood som lucuma, gojibär så do it! Lika gott som den där fazer choklad plattan som inte ger någon nytta. Men det här gör nytta, magnesium, antioxidanter, fosfor, järn, fett m.m. Ända du gör är att blanda en passlig blandning med allt som du vill ha i, värm upp till max 38 grader. Annars försvinner nyttigheterna. I formor som du gillar och in kylen 5-10 timmar beroende på hur stora du har dem. Frysen går det bra också. Nam! Säger jag bara.

Annat gott och chokladigt som jag älskar just nu är hasselnötskrämen från Rene Voltaire och Numi te, båda hittar du på mitt favorit ställe i Malax Malins Mathantverk, ni kommer in på hennes blog förstås men hon har mycket bra tips på saker och ting. Väldigt drivig tjej! Visste ni att hon har med webshop också? Här finns den: Foodie living.

Numi te, Pu-erh hette det som jag drack hos hennes café på lunchen häromdagen och jag kan ju säga de va inte kanske den godaste teét jag har varit med om men bra för matsmältningen. Däremot köpte en numi te pu-erh te variant med choklad, roibos m.m. Den va super! Njöt riktigt av den. Rekommenderar.

Men vad är PU-ERH te för något? Kommer från kina förstås och har en lååång historia men kort fattad. Västvärlden har det som en bantningste, behöver jag säga mera? :) Nä men teét är medicinsk att det tar bort toxiner, förgiftning i kroppen, hjälper matsmältningen. Även bra mot baksmällar. Teet sänker blodfetter och LDL kolesterolvärden. Så varför behöver vi mediciner när vi kan bli friska genom mat? ;) Nå ett riktigt superte får man ju säga och just att den påminner sig om grön te. Vill köpa? Finns här.

Chokladen fantastiska effekter på oss speciellt vi kvinnor, haha! Men något gott mot nutella så måste vara den här:
Jag tror inte jag behöver förklara den här produkten utan den är bara god. Och ni hittar den på samma ställe som numi teét hos Malins Mathantverk. Perfekt till våfflor och plättar. Torkar snålvattnet från min mun. Även min jordnötsallergi har satt stop för mycket så kan jag äta en liten mängd av den här utan att få värsta kliningen, illamående eller nässelutslag. 

Men kom fram till allergin är att jordnöt är egentligen inte nöt utan baljväxt (soja, ärter m.m.) så därför funkar inte varken soja eller jordnötter för mig så. kanske jag inte kan kalla mig nötalleriger då utan baljväxt allergiker? 

Mera choklad åt folket!
/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar