bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Vita bönor kaka med marängfrosting

17 november 2013

Vita bönor kaka med marängfrosting

Har länge velat prova att baka med bönor så slog till och börja söka på nätet, fundera lite själv utav de ingredienser jag hade hemma och tada! Slut resultatet:

Recept:
400 gram (eller två go green vita bönor burkar)
2½ dl teffmjöl
½ dl kokosmjöl
2 ägg 
2 msk honung
2 dl kokosocker
ordentlig nypa med vaniljpulver
vanilj essans (kan uteslutas)
4 msk kokosolja (eller vanlig olja funkar bra också)
1-2 tsk bakpulver
1 tsk matsoda
1½-2 dl mjölk (havre, mandel etc.)

175 grader i 35-40 min.

Frosting:
antingen 2 dl socker eller används sukrin melis i mindre dl
2 äggvitor
några droppar av citron (stabilare och glansigare frosting)

Jag började att koka lite upp bönorna även om de är färdiga som de är men vill ha de mera mjukare så det är lättare att arbeta med dem. Som sagt använd en matbredare de som har eller så använd en potatisstötare. Lite armträning i mellan ;) 
Mosa ordentligt för lämnar det klimpar så löser dem inte upp sig. låt det svallna och sen häll i sockret, vaniljpulvret och oljan rör om (kan fortsättningsvis använda vispel eller matberadare) till en mjuk smet. Vispa ett ägg i taget. 
Mjöl blandningen i (teff, kokos och bakpulver och matsodan) KOM IHÅG häll inte i allt mjöl på en gång för att kolla konsistensen bara så det inte blir för torr helt enkelt. Sen mjölken och essensen till som börjar se ut så här:

Grädda i 200-175 grader beroende på din ugn i 30-40 min. Och så får du en helt vanlig, aningen mörkare sockerkaka, kanske mera som en toffekaka? Pga. smaken av kokossockret är lite kolaktig. Låt kakan svallna medans så vispa lite socker med de två äggvitorna och några droppar av citron sen häll i resten av sockret och vispa tills den blir glansig och hård. Vill man så kan man rosta kokosflingor och strö över.

Det som jag har tagit hem nu när jag skall testa mina kunskaper med glutenfri kost och mjöl konsistensen. Brödbak och sånt. Jytte mjölen är glutenfria och även som besvikelse rätt dyra att köpa men man behöver inte använda lika mycket mjöl heller som vetemjöl. Teff mjölet kan jag redan säga att det är närmast mjöl man kan komma. Någon som har erfarenhet av glutenfritt mjöl och hur att baka med det så kommentera gärna! :)


BeanHead
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar