bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Medvetande

05 november 2013

Medvetande

Tror jag har nämnt om kroppsmedvetande förr men vill prata om det igen. Under mina klasser och när jag oftast stretcha, yogar, pilates mig själv så gäller oftast mycket på att lyssna på ditt inre och din kropp. Men oftast inom dessa träningsformer så öker också medvetande om dig själv och kropp. Man börjar känna mera och lär hur sin kropp fungerar.

Jag anser att kroppsmedvetande är en bra sak för oftast kan man läka sin kropp efter olika sjukdomsfall eller efter någon skada. Kroppsmedvetande är bra för man känner sig mera trygg i sig själv och man vet vad den behöver även svaga och starka punkter upptäcks.

Styrketräning ökar också medvetande av kropp men också just att söka kontakten mellan musklerna och hjärnan. Kontroll, koncentration och fokusering ligger i dessa träningsformer. Som dysfatiker är det här något bra för en eller för många som har koncentration svårigheter inom skola, jobb m.m.

Avslappning i de lugnare träningsformerna är bra, jag kan säga för alla om man inte hittar avslappningen via annat. Känner jag mig rätt så ibland slarvar jag och mitt mål är att bli mjukare och en konstig men riktigt mål är att komma i spagat och gör brygga med ett ben upp men också få en jämnstark kropp. Hitta de punkter som måste öppnas och tränas. Yoga kan göra dig stark och mjuk även bara att stretcha och bygga upp små musklerna är del av nå det mål.

Till sist vill jag nämna att kom ihåg att:

/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar