bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Kokostårta

18 augusti 2013

Kokostårta

Den blev inte riktigt som jag har tänkt mig men god i allafall var den. Receptet kommer här:

Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
gnuta vaniljpulver
2-3 msk kakao (beroende hur stark man vill ha)

Vispa ägg och socker poröst, häll i mjöl blandningen i och rör om. Häll i blandningen i en mjölad form och grädda den i 175 grader, 40 min.

Kokoskrämen:
250 gram kokosmjölk
30 gram maizenamjöl
½ dl grädde (kan uteslutas)
1 dl kokosocker
gnuta vaniljpulver
Vaniljessens (kan uteslutas)
20 gram smör (uteslutas)
2 äggulor

Blanda allt förutom smöret i en kastrull och värm det tills det tjocknar till och låt det svallna med hjälp att sätt i smöret.

Chokladkräm:
1 paket Marabou philadephia
1 äggula
2-3 stora matskedar av kokoskrämen

Så kan man lägga chokladkrämen underst och sen andra delen kokoskrämen. Vill man i andra delen kan man vispa mera grädde och sätt mellan till. Då finns det två sätt att göra frostingen över tårtan. Jag gjorde helt bara på vispa grädde eftersom jag var lat men man kan göra en frosting på philadephia, smör och florsocker. Rosta kokosflingor och strö över hela tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar