bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Mera sömn och godis

16 februari 2014

Mera sömn och godis

Jag är ganska känd i mina närmaste kretsar att jag tycker om att sova och jag behöver alla fall 8 timmar sömn och om jag inte får det så kan det hända otäcka saker. Sömn är viktigt! Speciellt om håller igång med många järn i elden och vill klara av vardagen utan onödigt orkeslöshet.

Helgen har varit.. jaa.. mycket har hänt så man hinner inte riktig med ibland. Robocop i fredags med hubby, hans en kompis och två tonårsflickor. Tonårsflickor idag och tonårsflickor för ca. 10 år sedan?! (OMG) Så det har ändrats mycket på den tiden. De här med telefoner men det blir billigare med alla appar som viber, facebook, whatsapp etc. Lördag i jobb på banken. Hellre har jag ju satt på spinning sadeln men så är det bara ibland. Via LadyLine och träna benen. Tyckte inte jag fick ordentligt kontakt med musklerna men det känns idag!! Via affären, ekade tomt i kylskåpet. Hem och igen på kafferep och film. Så sysslolös är man inte. Glad är jag för att få göra mycket. Även dammtussarna flyger men jag har en man som damsugar!
(stackaren ibland att ha en fästmö som flänger runtomkring och inte har förstånd att hållas still ibland)

Idag! Experimentet som lyckades. Hallonremmar, hemlagat utan socker. Lite tidskrävande men resultatet är bara gott! :)


Du behöver:
5 dl hallon (använde 3 dl hallon och 2 dl björnbär)
en näve torkade aprikoser (använde ekologisk)
vill man ha lite sötma så en banan, honung går bra men jag använde en stril av agave sirap
smaksätt kan man också med vaniljpulver, kanel etc. Vaniljpulver användes i detta recept.

Upptinade hallon/björnbär och aprikoser som skall mosas till en slet smet och sätt i agave, vaniljpulver och rör om. Sätt smeten på en plåt med bakplåtspapper. Försök få smeten jämnt fördelad utan att få nå hål i den. In i ugnen på 25-70 grader. Hade på 50 grader i 7 timmar men kom ihåg det kan variera och man måste kanske torka upp till 10 timmar. 

När den är klar så klipp dem i fina remsor och hugg in! Passar perfekt som lördagsgodis. Men kom ihåg gör den före ni blir sugna! :)

Peace!
/A


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar