bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Drömmen om ett stort fint...KÖK!

31 augusti 2014

Drömmen om ett stort fint...KÖK!

Låter knasigt men jag älskar att baka, koka mat, testa fram nyttig recept, onyttiga, följa recept och inte följa recept. Drömmen om ett stort fint kök och om Gud vill ge mig ett hus när tiden och pengar finns så ska köket vara stort och rymligt med ordentliga ugnar, spis och kökstillbehör. För i veckan gick min mixer sönder (andra som gått sönder på kortid). Aningen våldsam i köket? Nej, men jag använder den varje dag. Skulle gärna vill ha en vitamix men vem betalar 500€ för en mixer?! Lånar morsans för tillfälle och den är inte lika stark som jag har haft men tills vidare går det. Jag har det ganska spartansk i mitt kök för tillfälle och jag använder oftast mina händer för att göra deg och sånt. Bra vardagsmotion! :) Men klart inte skulle jag tacka nej till en Kitchen Aid eller vitamix båda skulle vara i stor nytta, nästan alla dagar.

Jobbar hårt så får man kanske det. :) Dröm köken... Här är två som jag skulle gärna ha i mitt hus då den dagen kommer.


Dröm köken från Pinterest
Fick ett bra recept av en god vän. Blåbärspaj som är glutenfri. Gjorde den på blåbär och äpplen för jag hade brist på blåbären. 


200 gram blåbär/ 150 gram blåbär + 2 äpplen
1 msk honung
knappt 1 msk potatismjöl
2 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
nypa vaniljpulver
150 gram rumstempererat smör (går att göra på ½ smör och ½ kokosolja)
1-2 dl kokossocker/rörsocker/palmsocker/muscovadosocker

175 grader 30 min
Häll blåbären och de skivade äpplen i pajformen, strö över potatismjölet och honung. blanda ihop smör och mandel- kokosmjölet, vaniljpulvret och sockret så det blir till en deg. Smula det över pajen och in i ugnen. Låt det gräddas tills pajen blir överlag gyllenbrun. Ta ut den och låt den svallna. Servera gärna med vaniljsås.

enkel vaniljsås:
4 dl mandelmjölk (eller 4 dl kokosmjölk)
1-2 äggulor
agave sirap
vaniljpulver

Mjölken, äggulorna, sirapen blandas ihop i en kastrull. Sjuda tills det tjocknar (kan vara att det blir för plaskigt så kan man försiktig mixa lite mera mjölk med maizena och häll i om man vill ha det tjockare). Svallna av och sätt i vaniljpulver. Enkelt och hemlagat. :)

Eftersom ibland man är på hugget och soppor hör något som till höst och vinter. Köttstuvning som det sägs hemma hos mina föräldrar eller köttsoppa mera. Bra kvalitets kött med ben i gör köttet mörare när man kokar. Massa med örter och grönsaker i soppan och du har en matig skedig middag. Fröknäcke med. Gott.



Och sen till den här onyttiga delen men hem gick dem. 4 på raken åt min fästman. Kom ur honom "Oh they were goood" så receptet på muffinsen och hi hat toppingen. När de är så små så är de roligare och äta. Gillar om gosiga små cupcakes så kan man sätta lite krut på toppingen. Lite lyx. Det jag ska behöva förbättra är att designa dem bättre och hantera spritsen bättre. Men övning ger färdighet. Någon som vill kom på kaffe? ;) 


Tillbaka till jobbet imorgon. Vilan är över och förkylningen får gärna gå över också. Bränner fortfarande i min näsa och sårig är den. Träningen har fått lidigt denna vecka för kroppen har inte vilja arbeta med mig. Svag och eländigt. Men nästa avsnitt om smoothie och bota förkylning!

Kram
/A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar