bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Bröd funderingar och Favorit verktyget

19 januari 2014

Bröd funderingar och Favorit verktyget

Okej, varning för konstig tankesätt. Men många gånger när jag har både bakat glutenfritt och "vanligt" bröd så har glutenfritt var enklare på ett sätt baka. Varför? Det är lättare att tvätta bort, det fastnar inte överallt som vanlig deg gör och det är det här jag har tänkt på. 

Bröd blir oftast i våra magar deg tillbaka och då slog det mig tänk hur brödet fastnar i våran kropp, ni vet fastnar i våra "rör" helt enkelt. Därför får många av oss svällda magar och även blir glutenintoleranta. Det finns redan dem som är glutenintoleranta. Men det jag vill komma med är att gluten är inte så bra för oss. Jag står inte heller med pek pinnen att folk borde sluta äta bröd att vi har ju olika människor och många klarar av att städa bort gluten från magen helt enkelt. Mått med allt men en tanke i allafall.

Övre bilden är "vanlig" deg (havrebröd från Söta Öde recept bok) och den andra degen kommer att bli glutenfria linfrösemlor.
Favorit verktyget som jag har pratat om förr är min Crock-Pot. Fantastisk verktyg har i köttbullar med tomatsås och svamp. Allt i bara utan att behöva steka något. Enkelt.

Recept:
Hade ingen tomatkross burk hemma så jag kokade 3 tomater för att få dem mera våta och skinnet bort.
Tomatpuré åt tomatsåsen
Vitlöks, örtkryddor (från exotic garden)
salt och peppar
Hackad svamp

Sätt allt i crockpoten som grund. 

Sen köttbullar:

400-500 gram nötfärs
3-4 msk skorpmjöl (använde glutenfritt)
1 lök hackad och fräs lätt
buljong (Kött, vege, kyckling, välj själv)
Grillkrydda, caynepeppar, paprika krydda och massa med örter.
Varmt vatten

Låt skorpmjölet och kryddor mysa i vatten. När det har svällt så sätt i köttet och löken rör om. Rulla bullarna och sätt dem i crock poten. Hög värme i 3 timmar. Mina är fortfarande i poten så jag har ingen bild. Ni ser säkert dem på instagram senare. Luktar gott i allafall. 

Tjolahoppsansa!
/A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar